July 26, 2012

ramadhan kareem


salam..

lama x menjengok ke sini..

bulan posa best yeay balik awal etc..

walopun satu rumah sakit, batuk tp aku cam gembira jugak ramadhan ni.

byk bende yg perlu kita syukuri..

sekarang malas dah nak menaip hihi..

bila ramadhan, biasanya masak n stock up earlier. sebab aku malas last minit nak masak.

itupun masak nasik, celur mee, sayur ke, panaskan lauk ke pun plg kurg dekat 6.30 jugaklah habis.. terhegeh-hegehkan..

sebab bangsa masak 2 lauk pggan mangkuk penuh sinki.. kalau panaskan ke, penuh tupperware haha..

aku pun x paham knp aku jenis masak byk2 pggan/periuk gitu. hmm entahlah..

so far dlm stok ada kari daging (boleh makan ngan roti jala, mee), ketam masak lemak cili api nenas, tomyam ayam, sambal udang petai tggl semangkuk kecik (leh buat nasik, mi goreng), sambal belacan, and kuah mee bandung tulang.. semua dimasak tiap2 hari 1 lauk gitu. cuma ahad aku masak 2 lauk sekali sbb ada masa free..

aku rasa senang pulak mcm ni. menjimatkan masa. dan murah. dgn x pening nak beli lauk utk sahur sekali ke. sahur boleh makan lauk lain. dgn aku yg lembik balik keje petang. kdg2 along buat homework pun ptg psl mlm nak pi tarawih, aku rasa aku mmg patut masak awal mcm ni selalu. tp tulah selalunya bulan x posa aku malas..

tp ada masa ada jua request nak 'bihun goreng putih' along pggil, sebenarnya bihun hongkong letak lada hitam, lada sulah tu.. aku buatkan jugak. sian pulak ke dia.

cuba nak mempelbagaikan juadah gak. wikend biasa balik kg menggendutkan perut mak/mama masak hihi..

ingat nnti nak buat gak roti jala tp letihlah wei nak menebar petang2 kala gitu.. itu ari beli nak tersembur makan kuah dia sebab mcm air msak rasa dia despite the colour was ke'kari'an.. takpelah.. takde rezki dah tp along makan mcm nugget..

lg 1 nak buat kuih udang. ooh sedapnya. kalau beli takut kecewa kuah x sedap. iyelah buat sendiri maybe x sedap tp puas hati.

makan luar x sesuai aku rasa sebab kena dtg awal2 kat restoran, abih tu tercanguk kat meja tu depan makanan. krg blah org amik tempat. along dah le puasa. kesian pulak dok tenung makanan. si princess pulak mungkin x penyabar ke hulu hilir membuat tarian waka2 dia tu.. balik kg xpe ramai sepupu2 dorg buleh main sampai lembik..

along n adik ok2 saje.. alhamdulillah.. along posa penuh till semalam today tatau lagi. both enjoying the tarawih time. mula2 biasa adik buat drama hihih sekali tiap2 hari ajak pergi "masjiiiiii"... yeah instead of masjid. pakai baju kurung tu lengkap padehal mak pakai track suit t shirt aje astaga...

tp kitorg kene dok saf luar sebab adik demok ada kawan nak main2.. siap bwk bantal kuning gambo'smile' dia baring2 sambil minum susu. macam masjid tok ali sendiri dia buat kan??? ada jugak x pergi sebab mak/pak demam. aku x sempurnalah korang. krg ada baca meluat pulak apalah dakdiana ni citer mcm bagus ajer.. ye memang aku x bagus mana pun. lamaaaa sgt tak pegi masjid sampai masa 1st time tarawih tu hati bergetarrrr masa baca niat. terasa diri ini kerdil betul.. kerdil dan jauh..

semoga ramadhan ini yg terbaik dr yg sebelumnya..

semoga kita sentiasa mensyukuri semua yg Allah berikan kpd kita. Amin

2 comments:

  1. Assalamualaikum Diana

    Selamat menjlnkan ibadah puasa...moga Diana sentiasa dlm rahmatnya...terima kasih dik masih ingat lagi pd kak Nur...alhamdulilah...sebelum Diana sampai kat blog akak...akak dh tingatkan Diana...ingat nk wish Diana sambut ramadan..tup2 Diana yg sampai dulu...hahaha....buka apa hari ini??

    ReplyDelete
  2. Salam ramadhan buat ko satu famili :)

    kalo memasak yg penatnya mmg bab nk cuci pinggan periruk seme tu..nk kemas dapor..mop lantai..


    aku rs tu psl aku tak gemok-gemok sbb pas makan je lemak abes seme terbakorr hahah


    aku lagila lama x gi semejid..susah nk bwk bebudak kecik ni lagipon ank bujang aku bangsa tidor awal..kul 9 je dah ngantok

    ReplyDelete

masa untuk bersuka-ria..