April 5, 2012

antara shawl dan bawal

salam..

sekarang macam tudung bawal dan jadik trend balik kan..

sejak norjuma buat label dia sendiri, aku pun macam berminat..

apa kaitan kau dgn norjuma? takdelah mcm comel pulak dia pakai..

lagipun dulu heliza helmi pernah cakap dia suka pakai tdg bawal sebab pemakainya mcm awetz muda gitu..

tp la ni dia pun dok jual koleksi shawl dia sendiri.. biasalah ikut trend..

bagi aku takdelah bergantung pada tudung, dia bergantung pada kesesuaian jugak..

ko beli tudung harga beratus2, tak sesuai ngan muka tak jadi jugak.

dulu zaman mula keluar shawl ooh gigih beli online..

kelebihan pakai shawl adalah:

1. mcm mengikut peredaran zaman
2. bergaya lah sebab ada mcm2 jenis fabrik, cara lilit, kalau kena gaya, orangnya.. cantik (macam zaira..artis yunalis zarai you..)

kekurangan pakai shawl:

1. jenuh nak melilit lepas solat
2. kalau pi shopping try baju tension nak lilit2 balik
3. anak tarik
4. angin tiup
5. kena mekap tip top agar nampak lebih cun
6. kalau pakai yg jarang nampak leher tak sopan weih kataaaa pakai tudung.. ada sekali aku pi meeting, balik tgk hoih terkeluar rambut dr inner.. pitam sebab siap pi makan ramai2..
7. pagi2 kalau tak sempat rasa nak pitam nak pikir kena lilit..

so aku dah buat keputusan yg final, sebab aku nak let go koleksi shawl aku utk diberi kepada orang..

selama ni simpan, sayang sebab takut masa 'miang' tiba2 nak pakai..

miang ni biasa time periodlah tak payah bukak2 tudung nak solat.. or hari2 rasa nak melawa terlebih..

satu lagi rahsia aku aku suka collect tudung hitam/ putih..

macam shawl hitam putih sgggggttttt sayang ada polka dot besar, ada polka dot kecik.. aku rasa yang black n white aku simpan.. hihi ade lagi kedekut tuuuu

ooh bawal aku suka sebab:

1. tak payah pakai anak tudung boleh pakai terus-bangsa pemalas gini kena carik bawal tebal sikit..
2. tak jenuh nak matchkan ngan baju sebab mostly plain, shawl kan beli dgn gopoh nampak cantik beli, padehal baju sesuai takde. sudahnya aku pakai sekarang time ajar along ngaji..
3. malar segar gituuu
4. tadi jalan2 jumpa bawal printed cun2 ahhh pitammm..
5. tudung terbentuk jelah takde gerak2 mcm shawl..
6. boleh masuk mesin, masuk dlm jaring je senang. kalau tdg ekspres nak rendam2 hoih penuh ampai masa wikend..
7. tak panas sgt sebab takde awning, kurang peluh di dahi, muka. kain resap peluh..

kekurangan dia:

1. penat nak gosok sebab besar
2. penat nak sidai sebab besar, ahh kau memang pemalas..

so, pada pendapat aku, bagi org mcm aku yg pemalas ni, yg sokmo tak sempat, selalu aku tanamkan dalam lubuk sanubari bahawa tudung yang sesuai ngan aku hanyalah tudung ekspres, syria dan tudung bawal sahaja..

almaklumlah adakala ketika online seringkali terpanggil membeli shawl2 nih..

so gembira sebab bawal sekarang suda glamer semula..

koleksi lama dah clear disedeqahkan

harus mula koleksi baru.. hihi....

lagipun pakai bawal tingat zaman universiti dulu tak mekap pun ok jugak..

ooh jgn lupa ada penyepit mcm cincin tu sepit tudung di bawah dada.. yg itu takde trend lagi pulak..

kalau abun akan selempang kiut2 sebab abun minah rempit naik motor kena ganassss..

laila pakai yg renda 10 inci glamer tuh masa tu.. awek pekannnn fewwit..

normah pakai yg sulam lawa beli kat kelantan maklumlah kakak dok kelantan selalu pi pasar siti khodijah.. selalu kirim masa tu kalau minah ni nak balik kelantan..

biasalah ahkak kirim kaler itam.. sulam normah pilihkan..

normah, apa kau tak amik tender belikan tdg bawal ke sekarang?????

(tiba2 penutup berbentuk pertanyaan)

5 comments:

  1. aku dulu pakai bawal gek..tp nyampah sikit psl ko taulah aku kan salu rasa muka aku akan jadik kembang semacam..


    aku suka shwal..nak lilit senang..bajet remaja skit..oh ya..zaira tu adakah merujuk kpd aku ekeke


    oh ya..ko nak let go shawl silalah let go kpd aku..kalo freelah ekeke

    ReplyDelete
    Replies
    1. buleh ja... tp murah2 jer tau.. nnti kasik address aku x publish la..

      zaira sape lagi, kau pakai elok aje mcm yuna hehe

      Delete
  2. aku ade gak gatal2 membeli shawl sebab mula2 pakai tudung dulu kan aku pakai shawl kan. cantik & muda rasanya..hihhiih (perasan)

    tp sejak mencuba tudung instant ni. shawl aku tu nmpknye buat perhiasan blkg pintu je. buat aku jadik naga berapi je 10 kali lilit tak jadik2 nye...hehe

    ReplyDelete
  3. Ma aku syok baca blog ko di samping baca blog si vv yusof tu. btw tudung aku, bawal lagi proper muka nmpk comey ckt tudung xpress x sesoai sgt cis rmbut aku akn terkeluar2 . Try la koleksi juma ada pokka dot aku x tgk lagi but if aku dah check out kdi dia aku inform ko. Btw aku la ni dah selempang2 . X mcm dulu, melepasi dada..hu3x

    ReplyDelete
  4. pakai tudung bawal memang menten muda.. :) jom lawati http://www.facebook.com/AyuLensaHatiBoutique.. tq!

    ReplyDelete

masa untuk bersuka-ria..