November 21, 2011

adab2 kejiranan gilmore girls

assalamualaikum..

aku rasa dah 2 minggu berturut2 aku memulakan hari isnin dengan menyeluk handbag ada:

1. pampers adik
2. berus gigi abg yg adik bwk masuk kereta. aku masukkan dlm beg bila kemas2 kete
3. lollipop adik dah bukak tetiba tak nak aku sumbat dlm beg = beg aku bersemut


serius takde masa nak kemas. waktu di ofis adalah waktu kemas wallet/handbag. keluarkan resit2 pembayaran dan sebagainya..

pagi tadi terbaca 1 blog ni cerita pasal jiran dia. siap terfikir ooh ada jugak org rasa cam aku..

aku selalu rasa aku ni jiran yg jahat..

kes lama2 aku malas dah nak citer.. tutup buku.. so krg baca ni kene paham aku ada history ngan dia pasal barang etc..

2 minggu lepas, jiran aku nak pinjam blender. aku pun kasik. dalam 3 hari lepas tu dia pulangkan. ok.

last monday, dia pinjam lg sekali. dia kata dia x sempat nak beli lagi. aku pun kata "pakailah dulu kak.." versi jiran termulia..

sampai lah ke hari ni dah seminggu dah tak pulang lagi..

tiap2 hari aku dengar dia kat dapur sebab pintu kan sebelah-menyebelah, tak nampak muka aje.. mesti dia pun tahu masa aku kat rumah kan..

aku mmg niat nak beli set baru tp takke dia perlu dengar aku cakap, "akak ambikle yg tu kak, saya dah beli baru dah.."

dgn kesibukan aku ni, agenda nak membeli blender baru tu umpama cabaran explorace.

tambahan pulak aku kan memasak masa weekend..

yelah mesti korg "kata kenapa tak mintak aje?"

aku paham dia dimadukan, laki pulak kat johor, anak 5 org, sorg kene tangkap polis curik racing bike org, dia kene kerja kedai latina depan rumah, aku paham..

tapi bolehkah ada adab sopan dia yg sepatutnya tanya aku, "ko x pakai ke blender tu, akak x dpt beli lagi"..

betul tak??

ke aku yg salah??

dak papa selalu suh aku mintak balik. dia ni mmg kejam sket, korang aje tak tau. aku x sampai hati. takkan le sebab blender lama tu, tp sebab jrg pakai almaklumlah dulu pemalas yg amats, so 6 tahun - 3 tahun kira baru 3 tahun lah tu pakai aku nak bermasam muka dgn jiran..

terus ptg ni aku nak beli blender, itupun kalau x hujan, sebab bwk cik bunga airis..

moral: mulut laser tak guna, jika berhati tikus

gilmore girls x de kaitan lgsung..

2 comments:

  1. aku ingat dlm citer drama swasta je pinjam blender pinjam beras ni.

    take advantagelah tu. dia tau ko segan nk mntk... itu senjata dia. mntk balik...mntk balik..

    ckp "kak..saya nak guna blender boleh bagi balik?" maseh...

    pastu kalau dia nk pinjam lagi ko ckp dah rosak sorry...

    ~mk~

    ReplyDelete
  2. cian ko..moga perjuangan beli blender berhasil

    ReplyDelete

masa untuk bersuka-ria..