September 7, 2011

my raya story

salam hai,

lama betul tak munulih di sini..

xdak kederat..

rata2 org citer pasal sambutan raya..

skodeng gambar raya org kat fb hehe..

raya kali ni seronok sebab aku raya rumah mentua dulu, peh tu raya sakan di kampung aku sampai raya ketiga. bende tu jrg berlaku eventho aku selalu raya kat kg aku dulu. bukanle sebab aku ni queen control, tapi selalunya mertua aku suh raya kat kg aku dulu due to confinement(s) and dorg nak buat open house masa 2nd raya. so korg baliklah masa raya 1 tu ke kg memasing. 2nd raya haruslah ada di rumah mertua..

so seronok jugak bile boleh tlg mak dan kakak masak2 utk tetamu..

dan biasalah dlm seronok tu ada kontroversi timbul.. maleh pulak nak citer..

aku pulak frustrasi sebab takdak gambo raya banyak2. ada pulak 2 ketui gambo kepala alisha di pagi raya. kenapa kanak2 mesti moody tatkala nak amik gambo raya, aku pun x paham. sebab doh pehe sgt perangat keluarga in laws yg membenci sesi berfoto, maka aku gagahkan diri pi amik family photo di kedai gambar pagi raya tu. itu le sekeping yg aku bakal ada. harapan agar gambo tu x menunjukkan sisi2 gelap @ debab aku ni.

itu je lah aku frust, pasal takde gambo hehe.. tak matang betul..

ada pulak tragedi balik rumah nak prepare makan2, peti sejuk pulak rosak. semua makanan rosak inc. kek lapis, cili boh, ikan keli aku etc. berbau seme. aku dah nak nangis dah sebab besoknya famili aku nak dtg rumah makan. so tumpang brg2 mcm tulang n udang kat rumah mentua, wah macam org kaya pi senheng lepas maghrib terus beli peti sejuk u. terus cakap nak pakai malam ni jugak. pinjam storm bapak mentua aku, so angkut peti sejuk tu balik malam tu jugak dgn bantuan sepupu sepapat. gile aku ni kan perfectionista okeh, not having a peti sejuk a night before the makan2 day, is a nightmare i tell u..

peh tu beli peti sejuk pulak kena tunggu 2 jam buleh on. aku ni pi sejukkan hati makan di bbq rumah mentua. balik pukul 12 tgh malam, terbongkok2 kemas dapur yg bersepah brg peti sejuk lama dan storkan brg2 balik..

besok pagi bangun dr pukul 7 pagi sampai 12 tengahari aku tercegat kat dapur masak sup tulang dan mi udang sambil menyambil menyapu, mengemop, memotong buah, celur mi, sawi, taugeh, lada hijau, potong buah, rebus telur dan buat kuah kicap pedas etc..

kepada peti sejuk lama, takdo maso lainkah ekau nak rosak huwaaaaa..

apa2 pun aku selalu cakap ngan diri sendiri, mesti ada hikmahnya semua ni..

thank god aku berjaya ubah resipi open house dr soto ke pada menu lain kah3x..

ngeri u olls asik masak soto je. lepas tu takut org kutuk siap order sate bagai..

kih3x.. oh resipi mi udang banyak pihak mohon diperpanjangkan.. byk le sgt padehal keluarga aku jer..

resipi tu dah lama aku simpan dr kak wana blog potret kasih..

actually aku ni mmg die hard fan mi udang sg dua penang. ada nenek sedara kat sana sekali makan terus jatuh cinta okeh.. kpd org penang/utara yg baca ni jgn lupe belanja i makan okeh..

tapi aku sesuka hati mengubah resipi menjadi mi udang duyong dak diana kah3x..

sedap tak sedap belakang kire, usaha tu yg penting..

ok bye korang..

No comments:

Post a Comment

masa untuk bersuka-ria..