February 10, 2011

derita seorang perfectionist

salam hai..

gigih hupload new post skrg wakakak..

dah pukul 4:24 skrg.. otak aku dah tepu.. so let s blogging..

aku adalah seorang yg perfectionist.. pada benda2 yang aku suka. contoh, mengemas rumah dan kerja..

aku percaya ada sebab kenapa tuhan jadikan kita dgn apa yg kita lalui skrg ni. maksud aku in terms of kerja or org2 yg berada di sekeliling kita.. org2 yg ada di sekeliling kita adalah yg terima kita seadanya.. yelah mmg ada yg tak terima, tapi mesti ada yg fikir, "lahhh, dia mmg gitu".

aku gembira dgn kerja aku. kalau dapat fail tebal 8 buku teks pun boleh sort out surat dan dokumen lapan tahun lepas till now utk dapatkan kronologi status. kenapa boleh pending sebegitu lama file itu. adakah lawyer lama bodoh, adakah klien yang bodoh or what.. aku suka.. tahan..

cubanya aku jadik doktor ke, iyelah mmg sains bong sket (*byk le wei.. hipokrasi betul*), tapi aku dah le tak penyabar, krg ada patient yg kurang ajar aku pi tinggalkan gunting dalam perut tak ke naya. wakaka..

dah tu aku bab2 menjahit pulak umpama nak menjerit meraung bila kena jahit butang dan cangkuk, apekah kau nak suruh aku jahit body org??

jadi bersyukur lah dgn apa yg diberi.. walopun dah 8 tahun kerja ada juga desas desus dgn kak pah dah bosan dgn kerja, abih kojo apo laie yang sesuai dgn ekau??

nak kerja kedai dobi, menggosok baju plg dibenci..

aku suka kemas rumah. hasil perkenalan dgn sahabat pembersih tak hingat spt MK, farra, denny, zaira dan juga kak pah yang susun baju dlm locker macam kat parkson. aku kagum. rasanya kak pah byk ubah aku. tapi aku letih lepas masak or kemas rumah, agenda nak mengelap dapur tu lebih lama dr masak. letih tahu tak. dulu masa baru kawen aku malas masak sebab nanti dapur kotor. astaga bisikan syaitonnirajim betul. udah lama2 aku fikir, apa guna dapur kemas pun kalau tak menghasilkan output yang best.. keinsafan menjelma..

kenkadang laki aku takut nak masuk dapur tgk aku dah berjam2 mengelap. iyelah dia nak basuh tangan ke, hantar botol susu anak kotor ke.. adakah aku begitu kejam rasa tension org ulang-alik ke dapur masa aku berkemas???? eh yelah..aku mmg kejam.. kesian mereka bertiga wakaka takut kacau aku berkemas.. kalau aku nak kemas seluruh rumah aku suh dorg pi keluar hantar kereta cuci kat kedai.. wakakak

tp diaorg menerima seadanya aku yg sewel dan gile berkemas ni. diaorg pun suke jua rumah bersih dan kemas. esp my hubby. mcm along aku gelak gile dia kata toilet kat hospital kotor. macam le toilet aku bersih sgt. itu hospital wei. cuci dgn dettol lagi. maybe org pijak2 kotor2 tanah tu dia ckp kotor. tp aku rasa kalau kita didik budak2 pasal kebersihan dr kecik maybe akan jadi ikutan yg baikkan. so far dia lepas main dia boleh kemas balik semua barang kalau dia tak terbongkang tertido depan tv.

aku akan berkemas sampai puas hati. lepas tu korg nak camping ke bukak peti sejuk 13 kali pun bukak lah.. nanti besok aku kemas balik.. nak balik kg or keluar jenjalan wikend selalu keluar lambat, sebab aku siap mop kemas rumah betul2 supaya boleh balik lambat sampai rumah kemas rasa aman sentosa hendaknya.

kesimpulannya, letih tauu menjadi perfectionist ni. tapi asalkan kau bahagia sudahlah..

apa2 pun aku jer perasan aku dah kemas betul2. mengikut kepuasan akulah. aku rasa biasa2 je sebenarnya kalau org lain tgk.. kes perasan lah kiranya ni..

haishhhh, so malam minggu ni aku ingat nak punggah stor buang brg lama. aku benci tgk brg yang takkan digunakan. lotih makkkkk

bye

5 comments:

  1. mmg letih
    baru smlm aku bgtau adik aku hal yg lebih kurang mcm ko ni..
    aku stakat nk mkn aiskrim pn, siap nk berscoop2 msuk dlm gelas dessert(yg ada kaki), picit whip cream, tabur almond flakes..
    mngada tk kau rasa?

    ReplyDelete
  2. err...Ana, aku rasa aku tak rajin sgt kot. huhu.. kain sebakul belom lipat!!

    rajin/suka masak ye. Kemas.... jika perlu/terpaksa..hehehe..

    btw - aku pun baru je punggah & buang baju-baju kurung liplap aku yg masih elok lagi tapi dah puas dipakai. walaupun berat hati tp lemari kocik aku dah penuh. begitu juer dgn cadar yg dh 6 tahun berjasa even elok lagi tp tak cukup space sudah.. relakan lah ia pergi.

    oppsss pjg sudah!!!

    ReplyDelete
  3. ada 3 bakul baju blom lipat yg dletakkan nun dhujung sudut bilik sbb bizi (pemalas sebenonye)... lalu sblah bakul tu, x tengok apatah lg mnjeling.... wat2 x nampak... haha.. ada org nk tlg lipat tp dasar ngada2 x bg org tolong sbb nanti x sama saiz lipatan... ngengada kan aku!!!!!

    ReplyDelete
  4. den, ko mmg dewi pembersih & pencantik..suke tgk bilik ko n locker kau masa kat mrsm dulu. tp masa tu tu aku di tahap pemalas lagi sebab baru dok asrama.. (apa kaitan alasan??) takpelah. aku sokong kau sbgai peserta top chef remember??so keep up...

    mk:ko ngan fara kan pembersih jiranku di asrama.aku masak rajin tp malas jua.. hahaha.. kemas rumah dulu br masak. kalau rumah anak sepah2kan malas nak masak = ibu sewel.aku pun sadaqah baju2 yg dah boring. takde lip lap pun cuma aku rasa mcm dah tak cun jer kalau pakai..alasan sedapkan hati pdhal mmg tak cun wakaka. rumah pulak comey takde space nak letak buat muzium baju lama
    farra: ko lipat baju mmg tip top. aku asal nampak bentuk dilipat tu ok dah. aku pun sama kalau org lain tlg kemaskan lorat weih. periuk bukan letak di sana, ini patut letak di sana. justeru lebih baik mereka tak tlg kecuali aku domam.. kah3x..
    kesimpulannya asalkan kita bahgia udah le..

    ReplyDelete
  5. hurmm..aku ingt aku sorang je begitu..tp aku x mcm den..mkn aiskrim nk gelas berkaki segala..

    ReplyDelete

masa untuk bersuka-ria..