October 25, 2010

nasi ayam panggang, choc pudding & lontong melaka maju


salam..

ia adalah satu penyakit ye bila kita malas mencari tajuk entri yg relevan.. kau tgklah tajuk di atas tu.. astaga memang menggambarkan mood klise sedunia pada hari isnin..

jadi faham tak saya sdg malas dan kelaparan?? faham.. bagus.. mari kita lihat gambar antara projek saya yg konon2 berjaya..

nasi ayam panggang



ia mmg benar nasi ayam panggang ye. cuma rupa nasi keayaman tidak jelas tanpa sayuran. biasa tu. plan last minute. tetiba gembira nak buat nasi ayam di sabtu yang hening tatkala papa tiba2 pulang kerja awal lantas mengeksport anak2 ke rumah mertua lalu rumah menjadi damai utk aktiviti masakan. tapi sebelum along pergi siap warning jgn makan di rumah atuk mama nak masak nasik ayam terhebat nih. amaran terpakai kepada papa dan adik jua. awas jgn balik rumah dgn muka kenyang jika kenyang harus pura2 kelaparan.. hehe..


(*tak paham kerelevenan bunga cengkih dan k k. manis di situ. konon buktikan telah gunakan ia untuk tumis bahan nasik. tgk blog orang siap ada hias2 masakan dorg. nangesss*)

saya mmg suka buat ayam panggang ye. so kali ini try dari web kak wana. memang rasa cam sayang jer kat blog mereka yg rajin masak2 nih sebab masa masak2 tu macam dapat feel "eeh diaorg pun buat bende yg sama cam aku macam potong sayur, kopek bawang, panggang ayam, kemas dapur, lap kecah2 kat dapur". the same feeling maa.. except cara kau memasak yg main lebur itu pasti berbeza tapi ok apa.. janji happy..

macam baca blog lain yg cerita pasal daily life kdg2 tak paham but cooking is different ye.. except the skill & tools, semua sama je lah i rasa especially rasa excited nak masak tuh..

sedap ye ayam panggang k wana nih.. resipi dia KLIK SINI. rasa mmg antara terbaik yg pernah dirasa mmg best resipi kak wana nih. k wana thank you. i love u..


(*rupa murni ayam setelah diperap, sebelum dipanggang*)

udah masak semua, baru perasan timun salad takde. apekah. takpelah salad bukan kitorg makan pun. janji kenyang sudehhhh..

choc pudding



adapun kecintaan saya terhadap pudding tidaklah perlu dipertikaikan. lalu berjangkit kepada famili. choc pudding kak nur my lil kitchen ini akan menjadi pujaan hati selamanya..

untuk resipi, KLIK SINI..

lontong melaka maju


(*maafkan kehadiran sengkuang yg tak dipotong dgn anggun*)

adapun kehadiran lontong melaka maju ini memang membuktikan melaka telah pun maju. buktinya selama 30 tahun berkelana di dunia inilah kali pertama masak lontong bersendirian. ngeri. iyelah mmg penah tolong bonda masak tetapi maksud saya secara solo okes.. sebab rasa macam ngeri nak masak ketupat, buat kuah lodeh, sambal pada masa yang sama. di saat itu, anak2 pula menjerit2 kelaparan..

tapi ia bukan lagi igauan ngeri..

akhirnya saya berjaya masak jua semua pada masa yg sama sabtu lepas. along sudah bertangis pilu perut meronta kelaparan lantas mama potong ketupat yang masih lembik. tapi kuah lodeh byk kekurangan seperti pucat lesi laksana terlihat durja ningsun, tiada tempe goreng, kacang panjang dan tauhu jua. biasalah plan last minit tu mmg semua brg takde. bile lah nak berubah hihi..

kalau dulu selalu tensen kenapa kedai jual nasik lemak depan taman tak jual lontong lantas mengata mereka sbg peniaga pemalas.. sekarang rasa lega dapat hindarkan diri dr dosa kering.. bila nak makan masak. sonang.

saya mmg suka memasak ye.. memasak buatkan saya gembira dan ketawa bila org licinkan pinggan/ mangkuk/ piring diaorang walopun saya tahu saya masak tak sesedap mana..

cuma memang saya gembira..

resipi lontong jua boleh rujuk web kak wana. saya tak ikut resipi sebab macam dah terhapal bahan2 utama dia bila google.

P/s: sudah cukup kau membebel? now pergi beli makanan dan tapau asam pedas ikan pari kuah lebih.. NOW (*tetiba buat gaya kemarahan terhadap diri sendiri*)

ngehhhh.. pliz forgive my craziness.. it is monday today.. remember??

No comments:

Post a Comment

masa untuk bersuka-ria..