May 4, 2010

udang rangup la isla bonita



salam kengkawan. takde mender nak merapu cuma semalam ada permintaan nak makan udang dari chenta2 hati. maka teringat resipi dari ma teh yang tersonang (kau balik2 yang tersonang tak abih2) di dunia. eh betul tau. tapi maaf le gambo kemain sizen lagi sebab semalam puasa. so pas tgk adamaya, bukak posa dgn kueytiow goreng tapau kek kedai dopan rumah pastu baru buat udang rangup la isla bonita ni dengan sotong goreng asam. biasalah, tengok adamaya kena tenang tu (sebab nak mengutuk maya). makan pun tapau je. kopek bwg pun buat time iklan aje. tapi perut anak dan hubby kene jaga tu..(konon mengikut petua abunzet)

bile siap goreng, anakanda pulak dah menagih janji. airis pula menangis riang nak tido. maka takde hias2 lah..teehee..

Bahan2:

1. Udang 500 gram-buang kepala dan kulit badan, tinggal kulit ekor je
2. Tepung goreng ayam adabi-1/2 peket (or lebih pun bagooos)
3. Daun sup/daun bawang-dihiris halus

Cara:

1. Gaul udang ngan tepung dan dedaunan sup
2. Goreng dgn minyak banyak
3. Goreng hingga rangup
4. Panggil aiman suh basuh tangan..eheheh..takde kaitan

P/s: Rasa dia adalah terbest dalam dunia pergorengan udang gitu kengkawan. tapi kenapa nama dia la isla bonita, takder masa makan itu rasa cam tersedap sangat sampai kita kata "aiyo, marveles de la isla bonita"..ehehe..ingat tak lagu time kite sekolah "la isla bonita" ala2 hawaii gitu. udah normah, kau memang tak ingat. dasar banker pelupe..(tetiba)

korang, goreng sampai rangup. letak le tepung tu lebih. saya tah pesal jadi kedekut lak semalam. kelam kabut masak 1/2 jam 2 lauk ok le kan. takyah nak celup telur ke bagai. kulit udang tu buleh kunyah tu sodap..ok jaga perut anda dan keluarga..jgn biar bakteria baik vitagen yang jaga..

-saya yang conpem tengah sengal-

2 comments:

  1. apalagi.....kalau balik kampung masak la...biar aku mkn:p

    ReplyDelete
  2. wah..dak wankah ini. bagus wan kau jgn lupo klik iklan nuffnang kalau ado.ehehe

    ReplyDelete

masa untuk bersuka-ria..